کارآمدترین نکات حفظ سلامت در دورکاری با بیشترین کارایی

حفظ سلامتی در دورکاری

فهرست مطالب

برای حفظ سلامت در دورکاری، بسیار اهمیت دارد که کارایی خود را در بالاترین حد حفظ کنید. شما در این مقاله با مفهوم استرس در دورکاری، مشکلات دورکاری، حفظ سلامت در دورکاری، مدیریت استرس دورکاری و برنامه ریزی و کاهش استرس در منزل آشنا خواهید شد.

در چند سال گذشته شاهد دگرگونی چشمگیری در شیوه، زمان و مکان کار بوده‌ایم. بسیاری از کارفرمایان محدودیت‌های دورکاری را کاهش داده‌اند و کارمندان زیادی پیوسته در تلاش برای بهبود فضای کاری خود هستند، فضایی که مرزهای میان خانه، شغل، زندگی و خانواده را درهم می‌آمیزد. دورکاری، در عین حال که برای بسیاری از افراد مزایای فراوانی دارد، می‌تواند چالش‌های منحصربه‌فردی در زمینه سلامت روحی و جسمی ایجاد کند، به ویژه برای کسانی که زمان بیشتری را صرف نشستن، تماشای آنلاین محتوا و خوردن میان‌وعده‌های ناسالم می‌نمایند.
 ماساژ درمانی یکی از موثرترین تکنیک­های کاهش فشار استرس و خونرسانی به اندام ها در اشخاصی است که به واسطه سبک زندگی و نیاز کاری، تحرک کمتری دارند. در ادامه با ما همراه باشید

دورکاری، نوعی از کار است که در آن فرد به جای حضور در محل کار، از راه دور و به طور معمول از طریق ‌اینترنت و ابزارهای ارتباطی، وظایف خود را انجام می‌دهد. این روش کار انعطاف‌پذیری زیادی را برای کارکنان فراهم می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ساعات کاری خود را تنظیم کرده و در مکان‌های مختلف کار کنند.

حفظ سلامت در دورکاری ، حفظ سلامت در کار منزل

چه زمانی افراد به دورکاری روی می‌آورند؟

دلایل مختلفی برای دورکاری وجود دارد. برخی از افراد به دلیل شرایط خاص زندگی، مانند زایمان یا مراقبت از یک عضو خانواده بیمار، به دورکاری نیاز دارند. برخی دیگر به دلیل شغل خود، مانند برنامه‌نویسی یا ترجمه، می‌توانند از راه دور کار کنند.

فراگیری بیماری‌های مسری مانند کرونا نیز از دیگر عواملی است که باعث شده است تا بسیاری از افراد به دورکاری روی بیاورند. در این شرایط، دورکاری به عنوان راهی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری و جلوگیری از شیوع آن عمل می‌کند.

خوشبختانه، راهکارهایی برای حفظ سلامت روحی و جسمی در حین دورکاری وجود دارد که تنها به اندکی برنامه‌ریزی، ارتباط مؤثر و انضباط شخصی نیازمند است.

ایجاد یک رویکرد سالم برای دورکاری نه تنها به معنای طراحی محیطی کارآمد و مثبت برای پیشبرد امور است، بلکه یافتن راه‌هایی برای مقابله با استرس اجتناب‌ناپذیر ایجاد شده از این شیوه‌ی جدید کاری نیز می‌باشد.

چه به صورت تمام‌وقت در خانه کار کنید و چه در وضعیتی ترکیبی به معنای مقداری حضور در دفتر کار و مقداری دورکاری به سر ببرید، به کار بستن این توصیه‌ها برای پیشگیری از استرس ناشی از دسترسی همیشگی به فضای کاری، سودمند خواهد بود.

ایجاد تعادل و مدیریت استرس برای حفظ سلامت در دورکاری

مدیریت استرس در برنامه ریزی برای دورکاری

یکی از مزایای کار در دفتر، تفکیک فیزیکی بین کار و زندگی خانگی و تعاملات اجتماعی با همکاران است. متاسفانه وقتی دائم در خانه باشید دیگر این نظم از پیش تعیین شده مثبت شامل حال شما نخواهد شد مگر آن که خودتان با برنامه ریزی این نظم را برای خود تعریف کیند!
 تنظیم یک برنامه‌ی کاری مشخص با ساعت شروع و پایانِ روشن و در نظر گرفتن زمان استراحت برای غذا، ورزش و ارتباط با دیگران، می‌تواند از فرسودگی شغلی و احساس انزوا جلوگیری کند و در نهایت به حفظ سلامت شما در دورکاری بیانجامد. مشخص کنید که دقیقا کارتان در اتاق در چه زمانی آغاز و در چه زمانی به اتمام می رسد.
مشخص کنید که چه ساعتی از روز را باید صرف ورزش کنید و چه ساعت از روز را مدیتیشن کنید و چه ساعتی از روز را باید در بین خانواده باشید. حتما برای شما این مساله پیش می آید که آیا خانواده و دوستان هم تابع برنامه ریزی من خواهند بود؟

مدیریت استرس در دورکاری با تعیین مرز

برای داشتن یک برنامه موفق، نیاز به تعیین مرزهایی با همکاران، اعضای خانواده و سایر افرادی که خواهان وقت و توجه شما هستند، اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، به خاطر داشته باشید که مرزبندی بدونِ برقراری ارتباط می‌تواند منجر به سوء‌تفاهم، سردرگمی و سرخوردگی شود.

برای جلوگیری از سوء تفاهم در میان شما و اعضای خانواده و البته همکارانتان، حتماً مرزهای کاری و شخصی خود را با تمام افراد مهم زندگی‌تان در میان بگذارید و در همان آغاز کاربست برنامه ریزی تان توضیح دهید که چگونه و چه زمانی برای آن‌ها در دسترس خواهید بود و به تعهدات خود عمل خواهید کرد.

در این صورت آن ها نه تنها شما را درک می کنند که در این برنامه ریزی به شما کمک نیز خواهند کرد. توجه داشته باشید که برای اطرافیان تان، چرایی برنامه ریزی شما که توسط خود شما بیان می گردد بسیار قابل درک تر است تا این که از روی رفتار عجیب شما دلیل نوع برخودتان را حدس بزنند!

حفظ سلامت در دورکاری | چطور در دورکاری توانایی خود را زیاد کنیم

اهمیت استراحت در مقابله با استرس در دور کاری

بیشتر افراد در حفظ سلامت در دورکاری، اغلب به سلامت جسمی و روانی بی‌توجهی می کنند. روال معمول برای بسیاری از افراد، بیدار شدن، نوشیدن قهوه، کار کردن، شام خوردن، خوابیدن و تکرارِ همین چرخه است. با این حال، داشتن استراحت‌های سلامتی در طول روز به اندازه‌ی هر جلسه یا تعهد دیگری اهمیت دارد.

 برای حفظ سلامت در دورکاری حتی برای هوای تازه، تحرک و تأمین آب بدن برنامه‌ریزی کنید. هر ساعت یک بار، از دستگاه‌های الکترونیکی فاصله بگیرید و کاری برای خودتان انجام دهید. قدم زدن، کشش بدن، پر کردن بطری آب، ماساژ درمانی، مدیتیشن و به طور کل، این استراحت‌ها در کار، به تجدید قوای شما، بهبود تمرکز و افزایش خلاقیت کمک می‌کند.
به یاد داشته باشید که پیشرفت های بزرگ بشر به دلیل کار سنگین و بی وقفه و دوری از خانواده نبوده است بلکه خلاقیت انسان کلید طلایی رشد بشر بوده است که البته جرقه های خلاقیت در زندگی سالم زده می شود و خلاقیت در پی سلامت روان شما شعله ور می گردد.

صرف نظر از شرایط کاری، استرس به طور اجتناب‌ناپذیری پدیدار می‌شود. در ادامه به سه راهبرد برای مقابله با استرس و غلبه بر آن و در نهایت محافظت از ذهن و بدن شما اشاره شده است.

حفظ سلامت در دورکاری | چطوری وقتی در خانه کار می کنیم روحیه خودمان را بهبود ببخشیم

حفظ سلامت در دورکاری؛ مقابله با استرس از طریق ذهن و بدن

تمرینات تنفسی می‌تواند به افزایش حس آرامش، کاهش استرس و بهبود تمرکز کمک کند. انجام منظم تنفس عمیق ممکن است به کاهش احساس اضطراب و افسردگی نیز کمک کند.

هنگامی که در یک موقعیت استرس‌زا قرار دارید، بلند شوید و حرکت کنید. لزومی ندارد یک جلسه تمرینی کاردیوی یک ساعته باشد. گزینه‌های ساده که به تجهیزات یا حتی تعویض لباس نیاز ندارند مثل پیاده‌روی در فضای باز، حرکات ساده‌ی یوگا و حتی نرمش! ( منبع)

پرخوری عصبی ( مراجعه کنید به مقاله: پرخوری عصبی چیست؟ درمان پرخوری عصبی در خانه )

یکی از عواملی که به حفظ سلامت در دورکاری لطمه وارد می کند پورخوری عصبی است! البته که تاثیر هیجان بر خوردن شما یک امر کاملاً واقعی است. زمانی که تمایل به خوردن احساسی دارید، با انتخاب یک مدیتیشن آرامش‌بخش و به دنبال آن یک غذای آرامش‌بخش یا نوشیدنی، ذهن و بدن خود را تغذیه کنید. یک مدیتیشن کوتاه ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای که نشاط‌آور و توانمندکننده باشد، به دنبال آن یک فنجان چای بابونه ( مراجعه کنید به مقاله : 8 خاصیت چای بابونه که متعجبتان می کند!  )، می‌تواند به کاهش استرس و بهبود خلق و خوی شما کمک کند. از مصرف الکل و غذاهای فوق فرآوری‌شده که ممکن است هوس شما را برطرف کنند، اما در نهایت باعث کاهش انرژی و افزایش استرس شوند، خودداری کنید. ( مراجعه کنید به مقاله : فست فود چه تاثیری بر بدن ما می گذارد ؟ + 13 مورد )

دورکاری مزایای بسیاری مانند انعطاف‌پذیری و صرفه‌جویی در زمان دارد، اما می‌تواند چالش‌هایی در زمینه سلامت روحی و جسمی ایجاد کند. برای حفظ سلامت در دورکاری، باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید، مرزهای کاری و شخصی را تعیین کنید، و به طور منظم استراحت کنید. مدیریت استرس در دورکاری بسیار مهم است. برای مقابله با استرس، می‌توانید تمرینات تنفسی انجام دهید، فعالیت بدنی داشته باشید، و از خوردن احساسی خودداری کنید. ماساژ درمانی نیز می‌تواند به کاهش استرس و تنش عضلانی ناشی از دورکاری کمک کند.

حفظ سلامت در دورکاری | بالا نگهداشتن کارایی در دورکاری

دورکاری؛ مدیریت استرس، کلید موفقیت در خانه

استرس، صرف نظر از محل کار، بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی است. یادگیری نحوه‌ی مدیریت برنامه‌ی کاری، حفظ روال‌های سلامتی و تندرستی و مقابله با استرسِ اجتناب‌ناپذیر، نه تنها از سلامت روان و جسم شما محافظت می‌کند، بلکه شما را به شریک عاطفی، والد، همکار و رهبری بهتر تبدیل خواهد کرد. برای حفظ سلامت در دورکاری باید استرس را به صورت حرفه ای مدیریت کنید.

تمرین ۵ دقیقه‌ای تقویت‌کننده‌ی روحیه

به هیچ تجهیزاتی نیاز نیست. حتماً لباس راحتی بپوشید که به راحتی بتوانید تحرک داشته باشید.

گرم کردن قلبی عروقی به مدت ۱ دقیقه: نرمش کنید، پرش های کم ارتفاع داشته باشید، از پله بالا و پایین بروید و هر کاری که در خانه می توانید بکنید تا بدنتان گرم شود … .

۳۰ ثانیه برای هر حرکت:

اسکوات با وزن بدن : لازم نیست برای اسکوات زدن حتما یک میله هالتر و کلی وزنه روی شانه هایتان داشته باشید! بدون وزنه و صرفا با وزن بدن خودتان اسکوات بزنید !

شنا: روی زمین دراز بکشید و چند شنا بروید. حرکت شنا به محکم شدن ماهیچه های شما کمک می کند.

لانج معکوس تناوبی را امتحان کنید. از نتیجه شگفت زده خواهید شد.

حرکت دیپ روی لبه (مبل، صندلی، یا هر سطح مرتفع دیگری) را امتحان کنید اگر می خواهید از افتادگی عضولات پشت بازویتان جلوگیری کنید.

پلانک : این حرکت از افتادگی عضولات شکم شما جلوگیری می کند و البته اگر مشکل کمردرد دارید این حرکت را انجام ندهید و منتظر مقاله تقویت عضولات کمر در خانه باشید که در آینده برای شما منتشر خواهیم کرد

سرد کردن به مدت ۱ دقیقه: با حرکات کششی یا یوگا بدنتان را سرد کنید. متاسفانه بسیاری از مردم وقتی کار به قدم آخر و سرد کردن می رسد از انجام آن منصرف می شوند، سرد کردن را فراموش نکنید!

 

دورکاری، مزایای بسیاری مانند انعطاف‌پذیری و صرفه‌جویی در زمان دارد، اما می‌تواند خستگی‌های خاص خود را نیز به همراه داشته باشد. نشستن طولانی‌مدت، عدم تحرک کافی و ساعات کاری نامنظم، می‌تواند به سلامت جسمی و روحی شما آسیب برساند. ماساژ درمانی، راهی مؤثر برای رفع خستگی ناشی از دورکاری و حفظ سلامت جسم و روح شماست. ماساژ، با افزایش گردش خون، تنش عضلانی را کاهش می‌دهد و به رفع خستگی و درد کمک می‌کند.

مزایای ماساژ درمانی برای رفع خستگی ناشی از دورکاری:

  • کاهش تنش عضلانی: نشستن طولانی‌مدت، می‌تواند منجر به تنش عضلانی در گردن، شانه‌ها و کمر شود. ماساژ، با افزایش گردش خون و گرم کردن عضلات، تنش و درد را از بین می‌برد.
  • افزایش گردش خون: ماساژ، گردش خون را در بدن افزایش می‌دهد و به اکسیژن‌رسانی بهتر به عضلات و اندام‌ها کمک می‌کند.
  • کاهش استرس و اضطراب: دورکاری می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب شود. ماساژ، با تحریک هورمون‌های آرامش‌بخش، به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند.
  • بهبود کیفیت خواب: خستگی ناشی از دورکاری، می‌تواند کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهد. ماساژ، با آرامش عضلات و ذهن، به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.
  • افزایش تمرکز و شادابی: ماساژ، با رفع خستگی و تنش، به افزایش تمرکز و شادابی شما کمک می‌کند.

هر کسی نمی‌تواند ماساژ درمانی را به طور صحیح انجام دهد. ماساژورهای حرفه‌ای، با شناخت آناتومی بدن و تکنیک‌های مختلف ماساژ، می‌توانند به بهترین نحو به رفع مشکلات شما کمک کنند. کلینیک پارسانا در شمال غرب تهران، با تیمی از ماساژورهای حرفه‌ای و مجرب، آماده ارائه خدمات ماساژ درمانی به شما است. با ماساژ درمانی، خستگی ناشی از دورکاری را از بین ببرید و سلامت جسم و روح خود را حفظ کنید. برای رزرو وقت و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

همین حالا با فرم زیر برای رزرو وقت اقدام کنید تا ما با شما تماس بگیریم

نام و نام خانوادگی(Required)

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *