Search
Close this search box.

۱۲ روش برای درمان کمردرد بدون جراحی

کمردرد | درمان کمردرد | درمان کمردرد بدون جراحی

فهرست مطالب

اگر سال های طولانی به دلیل مشغله زیاد یا شرایط خاص زندگی، جریان سلامت خود را فراموش کرده بودید و ورزش، تغذیه سالم، اعصاب آرام و ماساژ درمانی را کنار گذاشته بودید، باید بدانید که کمردرد دیر یا زود سراغ همه ما می‌آید. چه ناشی از اسکولیوز باشد، چه تنگی کانال نخاعی، بیرون‌زدگی دیسک، خار استخوانی، فشار روی عصب یا حتی قوز پشتی نامناسب، این درد واقعا می‌تواند زندگی‌تان را مختل کند.

عمل جراحی هم می‌تواند زندگی‌تان را مختل کند. اما اگر درد به درستی مدیریت نشود، جراحی ممکن است بهترین گزینه به نظر برسد. برای برخی افراد، اینطور است. اما در واقع، اکثر کمردردها را می‌توان بدون جراحی درمان کرد. طیف گسترده‌ای از درمان‌ها و روش‌های درمانی وجود دارد که ارزش امتحان کردن را دارند، از جمله برخی که شاید حتی اسم‌شان را هم نشنیده‌اید!

دکتر کریستین پاورز، متخصص مدیریت درد، ۱۲ روش درمانی جایگزین برای کمردرد مزمن را با شما در میان می‌گذارد، نکاتی را برای پیشگیری از درد قبل از شروع ارائه می‌دهد و توضیح می‌دهد که چه زمانی باید در مورد جراحی با پزشک خود صحبت کنید.


گزینه‌های درمان غیرجراحی برای کمردرد

اگر کمردرد مزمن دارید، بسته به شرایط خاص شما، ممکن است درمان‌های موثری به جز جراحی وجود داشته باشد که به بهبودتان کمک کند.

دکتر پاورز می‌گوید: «مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید و گزینه‌ها را بررسی کنید».

در ادامه برخی از گزینه‌های درمان غیرجراحی که پزشک شما ممکن است با شما مرور کند، آورده شده است

کمردرد | درمان کمردرد در خانه | کمردرد درمان | درمان کمردرد بدون جراحی

۱.  کمردرد و فیزیوتراپی

دکتر پاورز توضیح می‌دهد: «فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند به شما در بهبودی از آسیب‌دیدگی یا مدیریت یک بیماری مزمن کمک کنند.» یک فیزیوتراپیست با توجه به شرایط خاص شما، برنامه‌ی ورزشی متناسبی را برایتان طراحی کرده و نحوه‌ی صحیح انجام حرکات را به شما آموزش می‌دهد.

او در ادامه می‌گوید: «هدف از فیزیوتراپی، یادگیری تمریناتی است که به شما آموزش داده می‌شود و ادامه انجام آن‌ها به طور مستقل در خانه بر اساس یک برنامه زمانی، چندین بار در هفته صورت خواهد گرفت. با افزایش سن، فیزیوتراپی نقش مهمی در حفظ قدرت، تحرک و عملکرد بدن ایفا می‌کند».

۲. داروهای ضد التهاب و شل‌کننده‌های عضلانی برای کمردرد

طیف گسترده‌ای از داروها برای کمردرد وجود دارند که اثربخشی آن‌ها ثابت شده است. داروهای ضدالتهاب غیر‌استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین، گزینه‌ی فوق‌العاده‌ای برای مقابله با دردهای حاد ناشی از آسیب‌دیدگی یا تشدید یک بیماری مزمن هستند.

دکتر پاورز صریحا می‌گوید: داروهای ضدالتهاب بدون نسخه فقط باید به صورت کوتاه‌مدت و با احتیاط مصرف شوند. او همچنین اشاره می‌کند که افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه یا زخم معده باید در مصرف این داروها بسیار محتاط باشند.

در حالی که داروهای ضدالتهاب برای کاهش التهاب عالی هستند، اما برای هر کمردردی مفید نخواهند بود. به گفته‌ی دکتر پاورز، شل‌کننده‌های عضلانی برای مقابله با اسپاسم، اسپاستیسیته و دردهای اسکلتی عضلانی کاربرد بیشتری دارند.

۳. تغییرات رژیم غذایی و کمردرد

شما ممکن است از اینکه چقدر چیزهایی که می‌خورید (یا نمی‌خورید!) می‌تواند بر میزان دردتان تأثیر بگذارد، شگفت‌زده شوید.

دکتر پاورز پیشنهاد می‌کند برای شناسایی غذاهایی که باعث التهاب و درد می‌شوند، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید یا رژیم حذف را امتحان کنید.

دکتر پاورز خاطرنشان می‌کند: «عادات غذایی سالم به ویژه برای افراد دیابتی که درد مزمن را تجربه می‌کنند، بسیار مهم است. آن‌ها اغلب متوجه می‌شوند که وقتی قند خونشان به خوبی کنترل نمی‌شود، دردشان بیشتر می‌شود!»

همچنین شما می توانید از متخصصان طب سنتی در مورد تاثیر غذاها پرس و جو کنید، بخش طب سنتی پارسانا این امکان را برای شما فراهم می کند.

۴. درمان با تکنیک استئوپاتیک (OMT)

این روش درمانی که توسط متخصص طب استئوپاتیک انجام می‌شود، با حرکات ملایم، ماساژ و کشش عضلات و مفاصل، به بدن شما برای بازگشت به وضعیت صحیح کمک می‌کند.

۵. کمردرد و تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)

عادت کردن به این روش درمانی شاید کمی طول بکشد، اما تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) می‌تواند به ویژه در صورتی که درد ناشی از اسپاسم عضلانی باشد، به تسکین درد کمک کند.

دکتر پاورز توضیح می‌دهد: «TENS مخفف تحریک الکتریکی عصب از راه پوست است. این دستگاه جریان الکتریکی را به الکترودهایی می‌فرستد که به طور استراتژیک روی کمر شما قرار گرفته‌اند.»فیزیوتراپیست‌ها و متخصصان کایروپراکتیک هر دو معمولاً دستگاه‌های TENS را در مطب خود دارند.

۶. درمان کمردرد با ذهن‌آگاهی و مدیتیشن

تمرینات ذهن‌آگاهی می‌توانند به شما در تغییر جهت افکارتان کمک کنند، شما را از ناراحتی خارج کرده و توانایی‌تان را برای مقابله با استرس ناشی از درد بهبود بخشند. حتی برخی از رویکردها می‌توانند به شما در تغییر رابطه‌تان با درد کمک کنند. لیست مراحل ذهن‌آگاهی طولانی است و شامل تمریناتی مانند تنفس و درک بدن، مدیتیشن مانترا و حرکت آگاهانه می‌شود.

۷. درمان کمردرد با ماساژ

اگر به دنبال بهانه‌ای برای لذت بردن از یک ماساژ هستید، به شما حق می‌دهیم! در حالی که احتمالاً در مورد ماساژ سوئدی و بافت عمیق شنیده‌اید، این‌ها فقط نوک قله‌ی کوه تسکین درد هستند. ماساژ نقاط ماشه‌ای، رهایی میوفاشیال و شیاتسو نیز می‌توانند مفید باشند. همچنین باید در مورد رولفینگ، رفلکسولوژی و کرانیوساکرال تراپی با پزشک خود صحبت کنید.

ماساژ و کمردرد | درمان کمردرد با ماساژ | کمردرد و ماساژ

*نکته مهم درمورد ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یک علم تخصصی است و نیاز به کسب مهارت و طی مراحل و کسب مدارک کیفی دارد.  برای حفظ و بهبود سلامتی خود، ماساژ را حتما تحت نظر متخصص ماساژ انجام دهید. مرکز ماساژ درمانی پارسانا با طیف مختلفی از انواع ماساژ می تواند در کنار احساس آرامش و لذت، به شما در بهبود کمردرد کمک کند.

ماساژ و کمردرد | درمان کمردرد با ماساژ | کمردرد | درمان کمردرد بدون جراجی

برای بهبود سلامتی خود همین حالا برنامه ریزی کنید: رزرو وقت ماساژ درمانی در کلینیک تخصصی پارسانا 

۸.  کمردرد و روان درمانی

نمی‌گوییم که تمام کمردردتان ذهنی است… اما بخش قابل توجهی از آن به ذهن‌تان مربوط می‌شود! زیرا ما درد را در مغز و سیستم عصبی مرکزی پردازش می‌کنیم. در نتیجه، وضعیت روحی و روانی ما می‌تواند بر وضعیت جسمی‌مان تأثیر بگذارد.

درمان شناختی-رفتاری (CBT)، که با عنوان «روان‌درمانی گفتاری» نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به شما بیاموزد که چگونه از ارتباط ذهن و بدن به نفع خود استفاده کنید.

دکتر پاورز توضیح می‌دهد: «این روش به شما کمک می‌کند مهارت‌های لازم برای پردازش و رهایی از افکار منفی را توسعه دهید. انجام این کار، کنار آمدن با درد و ناتوانی را آسان‌تر می‌کند».

۹. درمان کمردرد با بیوفیدبک

درمان با بیوفیدبک نیز به حسگرها، تجهیزات نظارت و ابزار پزشکی نیاز دارد.

دکتر پاورز توضیح می‌دهد: «این یک درمان تکمیلی است؛ به این معنی که شما از آن به عنوان مکملی بر درمان‌های دیگر استفاده می‌کنید، نه جایگزینی برای آن‌ها».

شما و پزشک معالجتان طی چندین جلسه، متوجه می‌شوید که بدن شما چگونه به تغییرات فیزیولوژیکی خاصی، پاسخ می‌دهد. از طریق آزمون و خطا، یاد خواهید گرفت که چگونه از این اطلاعات برای مقابله بهتر با درد و سایر مشکلات سلامتی استفاده کنید.

۱۰. درمان کمردرد با طب سوزنی

این سوزن‌های ریز می‌توانند به طور قابل توجهی به تسکین درد کمک کنند! ما هنوز دقیقاً نمی‌دانیم که چگونه این روش طب سنتی چین (TCM) کمردرد را تسکین می‌دهد. برخی از محققان بر این باورند که این روش با تأثیرگذاری بر سیستم عصبی مرکزی و تحریک سیستم ضدالتهابی عمل می‌کند.

۱۱. تزریق اپیدورال استروئید (ESI)، بلوک‌های عصبی و تخریب اعصاب

این روش‌های پزشکی نیمه‌تهاجمی برای همه شرایط کمردرد مناسب نیستند، اما روش‌های تسکین درد مانند تزریق اپیدورال، بلوک‌های عصبی و تخریب اعصاب، در کنار فیزیوتراپی و دارو می‌توانند درد را کاهش داده و عملکرد را بهبود بخشند.

دکتر پاورز توصیه می‌کند قبل از انجام جراحی کمر، این گزینه‌ها را در نظر بگیرید.

دکتر پاورز توصیه می‌کند: «با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا می‌توان این روش‌ها را به عنوان بخشی از برنامه جامع مدیریت درد شما در نظر گرفت».

۱۲. حرکت آگاهانه

وقتی کمرتان درد می‌کند، سخت است که برای ورزش هیجان‌زده شوید. اما چه می‌شود اگر یک تمرین آهسته و کم‌شدت وجود داشته باشد که بدون خطر آسیب، به کاهش دردتان کمک کند؟

خبر خوب: تمرینات مختلفی مانند یوگا، پیلاتس، تای چی و چی‌گنگ وجود دارند که می‌توانند ذهن را آرام کنند، انعطاف‌پذیری را بهبود بخشند، شما را تقویت کنند، دامنه‌ی حرکت را افزایش دهند و تعادل را بهبود بخشند.

درمان کمردرد | درمان کمردرد در خانه | کمر درد | درمان کمردرد شدید در خانه

پیشگیری از کمردرد مزمن

در اینجا به برخی کارهایی که می‌توانید برای حفظ سلامت کمرتان انجام دهید، اشاره می‌کنیم:

  • تغذیه سالم:

     همه ما می‌دانیم که یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و عضلات کمک کند. دکتر پاورز می‌گوید رژیم غذایی ضدالتهاب – مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به کاهش تورم، تسکین درد مفاصل و عضلات، بهبود خواب و موارد بسیار دیگری کمک کند. 

  • حفظ وزن سالم:

    اضافه وزن، فشار بیشتری را به ساختارهای پایین کمر وارد می‌کند. اما به یاد داشته باشید: وزن ایده‌آل یکسانی برای همه وجود ندارد. دکتر پاورز توصیه می‌کند با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها به شما در تعیین اینکه آیا کاهش وزن می‌تواند درد شما را بهبود بخشد پاسخ می دهند و ( در صورت لزوم ) به چگونگی انجام آن به صورت ایمن، کمک می‌کنند.

  • ورزش منظم:

    این مورد شامل حرکات کششی برای حفظ انعطاف‌پذیری مفاصل و تقویت عضلات کمر و شکم می‌شود.

  • انتخاب با دقت ورزش‌ها:

    دکتر پاورز توصیه می‌کند فعالیت‌ها و ورزش‌هایی که فشار کمتری بر کمر وارد می کنند (مانند شنا ) را انتخاب کنید که کمر شما را در معرض خطر آسیب قرار ندهند.

  • استفاده از شیوه صحیح به کارگیری عضولات کمر:

     دکتر پاورز تأکید می‌کند: «به نحوه‌ی نشستن، ایستادن و بلند کردن اجسام توجه کنید. سعی کنید کمرتان را صاف و شانه‌هایتان را عقب نگه دارید. هنگام نشستن، زانوهایتان را خم کنید و کف پاهایتان را روی زمین قرار دهید. بیش از حد به خودتان فشار نیاورید و از حرکات چرخشی اجتناب کنید. هنگام بلند کردن اجسام، زانوهایتان را خم کنید و از عضلات قوی پاهایتان برای کمک به حفظ تعادل بار استفاده کنید.»

  • اقدامات ایمنی برای جلوگیری از زمین خوردن:

    این شامل پوشیدن کفش‌های مناسب و تمیز نگه داشتن راه‌پله‌ها و مسیرهای عبور از هرگونه وسایل اضافی می‌شود.

  • سیگار نکشید:

    دخانیات در جریان خون به ستون فقرات اختلال ایجاد می‌کند.

کمردرد | درمان کمردرد | روش درمان کمردرد

چه زمانی برای کمردرد در مورد جراحی پزشک خود صحبت کنید؟

پس چه زمانی برای صحبت در مورد جراحی با پزشک خود مناسب است؟ دکتر پاورز می‌گوید موارد زیر همگی دلایل خوبی برای شروع این گفت‌وگو هستند:

  • هیچ‌یک از گزینه‌های غیرجراحی که در اینجا ذکر شده‌اند مؤثر نیستند.
  • شما علائم عصبی مانند بی‌حسی یا ضعف در یک اندام را تجربه می‌کنید.
  • در بازوها یا پاهای خود احساس درد می‌کنید.
  • عملکرد مثانه یا روده‌ی شما تحت تأثیر قرار گرفته است.
  • پایین‌تنه‌ی شما به شدت ضعیف و یا بی‌حس است.
  • در راه رفتن یا استفاده از دستان خود با مشکل مواجه هستید.

دکتر پاورز مجدداً تأکید می‌کند: «ممکن است جراحی همیشه بهترین گزینه برای درمان کمردرد مزمن نباشد. پزشک شما ممکن است قبل از توصیه‌ی جراحی، گزینه‌های محافظه‌کارانه‌تری را پیشنهاد دهد.» اما گاهی اوقات، این روش‌های دیگر کارساز نیستند و جراحی را به بهترین گام بعدی تبدیل می‌کنند.

او می‌افزاید: «برای شرایط خاص، جراحی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. پزشکان شما می‌توانند به شما در گرفتن نظرهای جراحی و تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد نحوه‌ی پیش‌روی کمک کنند».

هدف شما با همکاری با پزشک این است که ترکیبی از درمان‌ها را پیدا کنید که به شما در مدیریت کمردردتان کمک کند، یا در حالت ایده‌آل، به طور کلی از آن رهایی یابید.

اگر محل سکونت یا محل کار شما در تهران ( مخصوصا در شمال غرب ) است پیشنهاد می کنم با فرم زیر درخواست مشاوره رایگان ماساژ بدهید تا متخصصان با شما تماس بگیرند و اگر مایل بودید زمانی را برای خودتان رزرو کنید.

همین حالا با فرم زیر برای رزرو وقت اقدام کنید تا ما با شما تماس بگیریم

نام و نام خانوادگی(Required)

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *