Search
Close this search box.

فست فود چه تاثیری بر بدن ما می گذارد ؟ + 13 مورد

فست فود چه تاثیری بر بدن ما می گذارد ؟

فهرست مطالب

به راستی فست فود چه تاثیری بر بدن ما می گذارد ؟ فست فود و چاقی؟ فست فود و مشکل گوارشی؟ یا ..؟ پهنای وسعت تاثیر منفی فست فود بر بدن تا جایی گسترده است که باید بگوییم از دل و روده گرفته تا خلق و خوی ما درگیر تاثیر مستقیم و غیر مستقیم این سبک آشپزی مدرن است ! باور نمی کنید؟ در این مقاله شما با مرکز مزاج شناسی و رفع مشکلات گوارشی با خدمات طب سنتی پارسانا همراه هستید. با ما همراه باشید تا در ادامه با زیر و بم زوایای پنهان لذت خوردن سوخاری ها و سوسیس و کالباس و پیتزاهای خوشمزه آشنا بشوید

وقتی ساعت ۵ بعد از ظهر می‌شود و هنوز برای شام برنامه‌ای نریخته‌اید، ممکن است تابلو درخشان زرد و قرمز فست‌فود سر خیابان شما را صدا بزند. اگر همبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌شده و ساندویچ‌های چربِ صبحانه به بخش اصلی رژیم غذایی شما تبدیل شوند، می‌توانند آسیب جدی به سلامتی شما بزنند. رژیم‌های غذایی ناسالم خطر ابتلا به افسردگی، سرطان، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهند.

فست فود چه تاثیری بر بدن ما می گذارد و چرا برایمان مضر است؟

تاریخچه‌ی فست‌فود:

سابقه‌ی فست‌فود تقریباً به صد سال گذشته خلاصه می شود اما این مفهوم – و برخی از مشهورترین رستوران‌های فست‌فود آمریکا –  در واقع در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ رونق گرفت. امروزه، فست‌فود چنان به بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ تبدیل شده که تقریباً یک‌ سوم آمریکایی‌ها هر روز فست‌فود می‌خورند.

به چه نوع غذاهایی فست فود می گویند:

فست ‌فود را وقتی می‌بینید، می‌شناسید: غذایی بسیار فرآوری‌شده، تولید انبوه و با پخت سریع که معمولاً روی گریل، سرخ‌کن یا در مایکروویو آماده می گردد. این رستوران ها از روش‌های پخت بسیار خاصی پیروی می‌کنند تا اطمینان حاصل شود هر بار همان سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ی ترد و چرب را که انتظار دارید، دریافت کنید.

فست فود چه تاثیری بر بدن ما می گذارد ؟

چرا این سبک آشپزی برای ما مضر است؟

غذاهای مختلف می‌توانند روی افراد مختلف تأثیر متفاوتی بگذارند، اما در اینجا فقط به برخی از تأثیرات احتمالی مصرف مکرر این غذا بر بدن اشاره می‌کنیم:

فست فود و افزایش فشار خون:

بسیاری از اقلام این نوع آشپزی، سرشار از سدیم هستند که به عنوان نگهدارنده عمل کرده و طعم غذا را بهتر می‌کند. برخی متخصصان تغذیه می‌گوید: «هر چیزی که فرآوری‌شده، بسته‌بندی‌شده یا جعبه‌ای باشد، حاوی سدیم است».

مشکل اینجاست که رژیم‌های غذایی با سدیم بالا به طور شناخته‌شده‌ای باعث افزایش فشار خون می‌شوند که بر سیستم قلبی عروقی شما فشار وارد می‌کند. فشار خون بالا در طول زمان می‌تواند عروق خونی شما را سفت یا تنگ کند و به یک عامل خطر جدی برای حمله قلبی، سکته و نارسایی قلبی تبدیل شود.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند، به طور ایده‌آل، اکثر بزرگسالان باید سعی کنند مصرف نمک خود را زیر ۱,۵۰۰ میلی‌گرم در روز نگه دارند – اگرچه توصیه‌های فعلی آن تا ۲,۳۰۰ میلی‌گرم در روز را مجاز می‌داند. از آنجایی که سدیم در رژیم غذایی ما بسیار رایج است، می‌تواند به سرعت این عدد را رد کند!

برای مثال، تنها یک همبرگر با پنیر و بیکن می‌تواند شما را به میزان توصیه‌شده‌ی روزانه‌ی ۱,۵۰۰ میلی‌گرم سدیم بسیار نزدیک کند. یک تکه‌ی بزرگ سینه‌ی مرغ سرخ‌شده با پوره سیب‌زمینی و سس گوشت هم همین‌طور. تعجب کردید، نه؟

تاثیر فست فود بر سلامتی

فست فود چه تاثیری بر بدن ما می گذارد ؟ فست‌فود و مشکلات گوارشی و سلامتی

این نوع غذا نه تنها برای سلامتی مضر است، بلکه می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی نیز شود. در اینجا به برخی از عوارض مصرف مکرر فست‌فود اشاره می‌کنیم:

فست فود و احساس نفخ :

مصرف غذاهایی با سدیم بالا، چربی زیاد یا کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده‌ی فراوان (مانند نان، نان همبرگر یا مواد سوخاری) می‌توانند باعث نفخ شوند. اگر نوشابه هم به وعده‌ی غذای خود اضافه کنید، گاز موجود در آن می‌تواند جمع را تکمیل کند! نفخ معمولاً موقتی است، اما اگر لباستان مقداری تنگ شود و یا انگشترتان راحت جا به جا نشود، می‌تواند آزاردهنده باشد.

افزایش کلسترول بد

غذاهای سرخ‌شده در روغن سرشار از چربی، به ویژه چربی‌های اشباع‌شده هستند. مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع‌شده می‌تواند کلسترول LDL یا  همان کلسترول «بد» شما را افزایش دهد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در پی دارد. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که بیش از ۶ درصد از کالری روزانه‌ی شما نباید از چربی‌های اشباع ‌شده تأمین شود. اگر روزانه ۲۰۰۰ کالری مصرف می‌کنید، این مقدار حدود ۱۳ گرم یا معادل چربی موجود در یک ساندویچ صبحانه با بیکن، تخم‌مرغ و پنیر است.

فست فود چه تاثیری بر بدن ما می گذارد ؟

مشکلات گوارشی

هر چیزی که سوخاری باشد، ممکن است خوشمزه به نظر برسند، اما همه‌ی آن‌ها کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده با فیبر کم هستند. مصرف کافی فیبر (۲۵ تا ۳۵ گرم در روز) به عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می‌کند. فیبر خطر ابتلا به دیورتیکولیت و سایر بیماری‌های مرتبط با یبوست، مانند هموروئید و فتق، را کاهش می‌دهد.

فیبر غذایی همچنین به رشد باکتری‌های مفید روده کمک کرده و باعث سیری طولانی‌مدت می‌شود. اگر رژیم غذایی شما به شدت متکی به فست‌فود باشد، رسیدن به میزان توصیه‌شده‌ی فیبر دشوار خواهد بود. برای مثال، یک مافین بلوبری کافی‌شاپ تقریباً ۲۰ درصد از نیاز روزانه‌ی شما به کربوهیدرات را تأمین می‌کند، اما تنها یک یا دو گرم فیبر دارد.

فست فود و افزایش وزن

اگر خوردن این غذاهای چرب و سوخاری شده پر کالری به یک عادت تبدیل شود، همه‌ی این کالری‌های اضافی می‌توانند منجر به اضافه وزن شوند. همچنین، زمانی که بیشتر این کالری‌ها از کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده تأمین شوند، ممکن است بعد از چند ساعت دوباره احساس گرسنگی کنید که منجر به – بله، درست حدس زدید – یک نشست تازه در رستورانی دیگر شود!

راستی قند! قند یکی از عوامل اصلی در همه‌گیری چاقی به شمار می‌رود. قند در بسیاری از غذاها، از جمله نوشیدنی‌ها و سس‌ها پنهان است. حدس بزنید قهوه‌ی موکایی که در کافیشاپ سفارش می دهید، چقدر قند دارد؟ بیش از ۲۵ گرم. یا آن شیک وانیلی چطور؟ اگر سایز بزرگ سفارش دهید، بیش از ۸۰ گرم، که تقریباً معادل ۲۰ قاشق چایخوری است!

فست فود و افت انرژی

دریافت ناگهانی کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و قند باعث افزایش قند خون می‌شود که بدن شما را تحریک می‌کند تا برای پایین آوردن سریع آن، انسولین ترشح کند. این چرخه‌ی بالا رفتن و پایین آمدن قند خون می‌تواند باعث شود احساس خستگی و بدخلقی کنید.

در مقابل، بدن زمان بیشتری را صرف هضم و جذب یک وعده‌ی غذایی متعادل حاوی پروتئین، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های غنی از فیبر می‌کند. این فرآیند، انتشار قند در جریان خون را کند می‌کند، بنابراین بدون افت ناگهانی انرژی، احساس سرحال بودن طولانی‌تری خواهید داشت.

فست فود چه تاثیری بر بدن ما می گذارد ؟

تأثیر فست فود بر خلق‌وخو

وقتی رژیم غذایی شما سرشار از چربی‌های اشباع‌شده، سدیم، قند و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده باشد، نه تنها بیش از حد مجاز از این مواد دریافت می‌کنید، بلکه از سایر مواد مغذی مهم نیز محروم می‌شوید. میوه‌ها و سبزیجات – کاهوی یخچالی و دو تا برش‌ گوجه‌فرنگیِ روی ساندویچ‌ را سبزی حساب نکنید– سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که بدن شما را تغذیه کرده و خلق‌وخوی‌تان را بهبود می‌بخشند.

مصرف زیاد غذاهای فرآوری‌شده حتی ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

پس به طور خلاصه در مورد رابطه فست فود و مشکلات گوارشی می توان گفت که این سبک از آشپزی رابطه مستقیمی با مشکلاتی مثل احساس نفخ در بدن، افزایش کلسترول بد خون، مشکلات گوارشی دستگاه گوارش انسان، افزایش انرژی ناگهانی و منجز شدن به افزایش وزن و همچنین تاثیر منفی بر خلق و خوی فرد را در پی خواهتد داشت.

شاید در واقعیت نشود از این نوع سبک آشپزی که بسیار لذیذ است دست کشید ولی می توان مصرف آن را با توجه به مضرات و مسائلی که بیان کردیم کنترل کرد. مخصوصا اگر طبع شما با غذاهای چرب رابط تقابلی تری داشته باشد نسبت به دیگرانی که همراه شما فست فود می خورند، بیشتر احساس آسیب خواهید کرد! شما طبع خود را می شناسید ؟ 

تاثیر فست فود بر بدن

پنج مورد از ناسالم‌ترین فست‌فود ها

باز هم می پرسید که فست فود چه تاثیری بر بدن ما می گذارد ؟ با هم به پنج مورد از ناسالم ترین فست فودها که البته از خوشمزه ترینشان هم هستند می پردازیم

1. آیا پیتزا مضر است ؟

 یک برش متوسط پیتزای پپرونی حاوی حدود ۶۸۰ میلی‌گرم سدیم، ۱۲ گرم چربی (شامل ۵ گرم چربی اشباع‌شده) و ۳۰۰ کالری است. اما چه کسی فقط یک برش راضی می شود؟ سه برش از یک پیتزای بزرگ بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم سدیم – تقریباً معادل حداکثر مجاز مصرف روزانه‌ی سدیم – را تنها در یک وعده غذایی تأمین می‌کند.

۲. آیا همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌ کرده مضر است؟

یک همبرگر و پنیر معمولی با سیب‌زمینی سرخ ‌کرده‌ی سایز بزرگ، حدود ۱۲۰۰ کالری و تا ۱۷۰۰ میلی‌گرم سدیم دارد. اگر آن را با یک نوشابه‌ سفارش دهید، از مرز ۱۵۰۰ کالری هم فراتر می‌رود.

فست فود چه تاثیری بر بدن ما می گذارد ؟

۳. آیا ساندویچ‌ سرد با مخلفات گوشت مضر است؟

فرآورده‌های گوش به‌کاررفته در این ساندویچ‌ها معمولاً سرشار از سدیم، چربی اشباع ‌شده و عوامل سرطان‌زا به نام نیترات و نیتریت هستند که به طور بالقوه خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهند. کمتر از صد گرم از این گوشت‌های فرآوری‌شده می‌تواند تا ۱۳۰۰ میلی‌گرم سدیم داشته باشد – بدون در نظر گرفتن پنیر، چاشنی، نان و چیپس که به آن اضافه می شود.

۴. آیا هات‌داگ مضر است؟

یک هات‌داگ معمولی بدون چاشنی، حاوی بیش از نیمی از میزان توصیه‌شده‌ی روزانه‌ی چربی اشباع‌شده و ۳۳ درصد از میزان مجاز مصرف روزانه‌ی سدیم است. اگر معمولاً دو هات‌داگ می‌خورید، این یعنی به مصرف تقریباً کل سهمیه‌ی روزانه‌ی چربی اشباع‌شده و سدیم خود نزدیک می‌شوید.

۵. آیا مرغ سوخاری مضر است؟

فقط یک تکه‌ی سینه مرغ سوخاری از رستوران مورد علاقه‌ی‌تان، حاوی ۵۰۰ کالری یا بیشتر، ۳۴ گرم چربی و بیش از ۱۲۰۰ میلی‌گرم سدیم است.

انتخاب‌های سالم‌تر در فست‌فود

برخلاف تصور رایج، می‌توان بدون خراب کردن رژیم غذایی سالم، فست‌فود هم خورد، اما این کار به کمی تحقیق و برنامه‌ریزی نیاز دارد.

به دنبال غذاهایی با پروتئین کم‌چرب، سبزیجات و فیبر باشید و از هر چیزی که سایز بزرگ دارد، دوری کنید.

می توان گفت این نوع سبک آشپزی عضوی پایدار در زندگی امروز مردم است. اگر نمی توانید فست فود را به طور کامل حذف کنید حداقل استانداردهای شخصی خودتان را ارتقاع بدهید؛ در نظر داشته باشید که لذت در کیفیت غذا است نه در حجم افراطی آن! به جای انتخاب غول برگر و ساندویج کمر شکن رستم، با کمی تحقیق، رستوران هایی را پیدا کنید که بهترین کیفیت را در تازه ترین مواد اولیه ارائه می دهند. با انجام تحقیق برای آگاهی از ارزش غذایی هر غذای فست‌فود خاص، می‌توانید انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید. تمام رستوران‌های بزرگ باید این اطلاعات را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار دهند یا در صورت درخواست، در رستوران به شما ارائه دهند. نظر شما چیست ؟

برخی از منابع مقاله بالا :

Fast food fever: reviewing the impacts of the Western diet on immunity

Fast Food Pattern and Cardiometabolic Disorders: A Review of Current Studies



نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *